بررسی مدلهای پایداری در زنجیره تامین و روشهای اندازه گیری آن

بررسی مدلهای پایداری در زنجیره تامین و روشهای اندازه گیری آن

  • بررسی مدلهای پایداری در زنجیره تامین و روشهای اندازه گیری آن

    دانلود پایان نامه رشته مدیریت

    بررسی مدلهای پایداری در زنجیره تامین و روشهای اندازه گیری آن

    هدف از این پایان نامه بررسی مدلهای پایداری در زنجیره تامین و روشهای اندازه گیری آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد.

    مقدمه:
    زنجیره تأمین از جمله مسائلی است که توجه تعداد زیادی از محققان را به خود جلب کرده است. در اقتصاد امروزه دیگر رقابت یک شرکت در برابر یک شرکت دیگر نیست بلکه رقابت بر سر یک زنجیره با یک زنجیره دیگر است (Hult et al. 2007). در نتیجه مدیریت و عملکرد مناسب زنجیره تأمین بیش از پیش به عنوان عامل حیاتی در دستیابی به مزیت‌های رقابتی شرکت‌ها شناسایی می‌شوند (Simchi-Levi et al. 2000).با توجه به این موارد، ارزیابی عملکرد زنجیره تامین دارای اهمیت زیادی می‌باشد. یکی از مواردی که در این فصل به آن پرداخته شده است، بحث ارزیابی عملکرد زنجیره تامین و روش‌های آن است. از طرف دیگر برای روشن شدن تأثیر توانمندسازها زنجیره تامین روی عملکرد زنجیره، توانمندسازهای زنجیره تأمین مشخص شده است. 


    اگر چه در سال‌های اخیر تحقیقاتی چند و البته جالب در موضوعات محیطی در مدیریت زنجیره تأمین صورت گرفته است که متمرکز بر لجستیک معکوس، مدیریت زنجیره تأمین حلقه بسته، سبز و پایدار بوده‌اند ولی هنوز کم و پراکنده می‌باشند. ابهام و پیچیدگی در تحقیقات مربوط به پایداری و مرزهای غیر شفاف ذاتی موجود در حوزه‌های بین رشته‌ای و حتی تعاریف بدون مرز و مبهم از پایداری و توسعه پایدار به این مسئله دامن زده است. همچنین نقش محوری موضوعات اجتماعی که اقتضایی بوده و تعیین ارزش‌ها و پارامترهای آن برای ایجاد تعادل میان فشارهای متعارض ذینفعان مشکل می‌باشد، این پیچیدگی را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر پایداری یک مفهوم ذاتاً مبهم است که تعریف و اندازه گیری علمی آن هنوز به طور کامل مورد پذیرش نیست. با توجه به این مباحث، یکی دیگر از مباحث این  نوشتار به مفاهیم، مدل‌ها و نحوه اندازه گیری پایداری مربوط است.

    پایداری چیست؟
    SCM به عنوان یکی از پارادایم‌های ساخت و تولید برای بهبود سازمانی در قرن 21 اهمیت زیادی پیدا کرده است و نیز به عنوان یک استراتژی رقابتی برای انسجام و یکپارچه‌سازی تأمین‌کنندگان و مشتریان با هدف بهبود پاسخگویی و انعطاف‌پذیری سازمان‌های تولیدی بررسی شده است (Gunasekaran et al, 2004). مفهوم مدیریت زنجیره تأمین با افزودن جنبه پایداری گسترده‌تر شده است (Carter &Rogers, 2008). مفهوم پایداری برای اولین بار در دهه 1970 و اوایل دهه 1980 به وجود آمد، اما به صورت کلی در گزارش کمیسیون جهانی محیط و توسعه در سال 1987 به صورت عمومی تعریف شد (Gasparatos et al. 2008) آن تعریف عبارت است از:


    توسعه‌ای که نیاز نسل فعلی را بدون محدود کردن توانایی نسل‌های بعدی در توسعه نیازهایشان، ارضا کند (WCED, 1987).

    مفهوم پایداری در طول دهه 1970 و 1980 مطرح شد اما به صورت رسمی به‌وسیله 27 اصل RioDeclaration در سال 1992 برای محیط و توسعه تشریح شد. این 27 اصل عبارت‌اند از (Wikipedia, 2013):


    1- نقش انسان: انسان در محور توسعه پایدار قرار دارد.

    2- حق مالکیت ایالتی: البته در چارچوب مقررات کل کشور

    3- حق توسعه 4- توجه به حفاظت محیط در فرایندهای توسعه

    5- ریشه کن کردن فقر 6- همکاری ایالتی برای حفاظت از اکوسیستم

    7- تقدم برای آن‌هایی که کمتر توسعه یافته‌اند

    8- کاهش الگوهای غیر پایدار تولید و مصرف

    9- ایجاد ظرفیت برای توسعه پایدار

    10- مشارکت عمومی

    11- قوانین محیطی ملی

    12- سیستم اقتصادی بین‌المللی باز و حمایتی

    13- جبران برای قربانیان آلودگی و دیگر آسیب‌های محیطی

    14- همکاری ایالتی برای جلوگیری از رقابت حیله گرانه محیطی

     15- اصول پیشگیرانه

    16- درونی ساختن هزینه‌های محیطی

     17- ارزیابی تأثیرات محیطی

    18- اخطار درباره فجایع محیطی

    19- تذکرات به‌موقع و قبلی

    20- زنان نقش حیاتی دارند

    21- بسیج جوانان

    22- مردم بومی دارای نقش حیاتی هستند

    23- مردم تحت ظلم: باید محافظت شوند

    24- جنگ: در هنگام تعارض باید به قوانین محیط زیستی احترام گذاشت

    25- حفاظت از محیط، توسعه و صلح

    26- حل مباحثه‌های زیست محیطی

    27- همکاری بین دولت و مردم.

    فهرست مطالب

    2- مقدمه:    6
    1- 2- زنجیره تأمین چیست؟    7

    4-2- پایداری چیست؟    37

    جدول 6-2: تعاریف پایداری    38
    جدول 7-2: فعالیت‌های مرتبط با پایداری    40

    1-4-2- مدل‌های پایداری:    41
    شکل 1-2: مدل پایداری سود سه‌گانه (TBL)    43
    شکل 2-2: مدل پایداری تو در تو (آشیانه‌ای)    43
    شکل 3-2: مدل پایداری مرزهای شکست    44
    شکل 4-2: مدل پایداری سود سه‌گانه و جنبه‌های حامی آن (TBL + Facets)    45
    شکل 5-2: مدل پایداری کفایت اقتصادی    46
    شکل 6-2: مدل پایداری خانه مدیریت زنجیره تأمین پایداری    47
    شکل 7-2: مدل پایداری خانه مدیریت زنجیره تأمین پایداری    

    جدول 8-2: روش‌های ارزیابی پایداری    60
    جدول 9-2: شاخص‌های اندازه گیری پایداری    72
    شکل 8-2: شاخص‌های اندازه گیری پایداری در بخش کشاورزی    79

    جدول 10-2: نتایج تحقیقات در رابطه با رابطه مدیریت محیطی و عملکرد مالی و اقتصادی شرکت    82
    جدول 11-2: رابطه مسئولیت اجتماعی موسسه و عملکرد شرکت    83

    7-2- جمع بندی:    


    فهرست منابع

براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد.

download (1)

 

[ شنبه 27 مرداد 1397 ] [ 18:51 ] [ کاووسی فر ]
[ ]